Mercer | Betere communicatie over gevolgen actualiteit

Mercer | Betere communicatie over gevolgen actualiteit

Vertrouwen in pensioenfondsen

Verbeterpunt #8, Pensioenfondsdeelnemers willen betere communicatie over gevolgen actualiteit

Volgens onderzoek uitgevoerd door Mercer zou het vertrouwen van pensioenfondsdeelnemers stijgen als hun pensioenfonds beter communiceert over gevolgen van de actualiteit.

Pensioenfondsdeelnemers willen betere communicatie over de gevolgen van actuele gebeurtenissen

Pensioencommunicatie: simpel praten over lastige materie

Pensioen is voor veel mensen een complex onderwerp om volledig te doorgronden. Maar in de vorige column eerlijk communiceren schreven wij al dat simpele communicatie leidt tot duidelijkheid (en eerlijkheid).  Complexiteit is ook niet nodig: men hoeft niet te altijd te weten hoe iets werkt om toch iets te gebruiken. Vergelijk onderstaande teksten eens met elkaar:

Tekst 1
Een dieselmotor is gewoonlijk een motor volgens het zuigerprincipe, waarbij een ontbrandend mengsel in een cilinder uitzet en zo de zuiger in de cilinder naar beneden drukt. Ook andere motortypen kunnen gebruikmaken van zelfontbranding, zo heeft Rolls-Royce in de jaren zestig en zeventig geëxperimenteerd met wankel-diesels.[4] Ook in ramjets wordt lucht samengeperst en van brandstof voorzien zodat het mengsel spontaan ontbrandt. (bron:Wikipedia)

Tekst 2
De Audi A5 Sportback is er met krachtige en soepele TDI-motoren, die standaard werken met één van de efficiëntste zescilinder diesels ter wereld. (bron: brochure Audi A5)

De boodschap van de tweede tekst is eenvoudig: deze motor levert zoveel kracht en is een van de meest efficiënte ter wereld. Hoe het werkt is niet relevant, daar gaan mensen van uit.

Hetzelfde is mogelijk voor pensioen, maar vraagt wel het nodige van de betrokken partijen. Immers, van oudsher was het merendeel van de communicatie (en ook de communicators) gericht op specialisten. Pensioenfondsen communcieerden immers vooral met professionele partijen. Maar met communicatie naar deelnemers is dat totaal anders. Die willen niet weten wat een ramjet doet (lees: hoe het nieuwe toezichtskader in elkaar zit), maar gewoon hoe hard de auto rijdt in km/h (of hun pensioen nu omhoog of omlaag gaat in netto per maand). Natuurlijk is dat lastig en zal het antwoord niet altijd volledig zijn en daardoor mogelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Een navigatiesysteem vertelt toch ook bijna nooit de juiste aankomsttijd als u net vertrekt?

Verbetertip 15: Maak het veel leuker en persoonlijker

In onze vorige columns gaven we reeds 14 verbetertips. Vandaar dat wij hier verder gaan met tips 15 en 16:

Communicatie is een vak apart. Natuurlijk, teksten schrijven kunnen we bijna allemaal, maar teksten die deelnemers boeien niet. In dat kader laat nieuwe technologieën dingen toe die korte tijd geleden ondenkbaar waren. 

Maak het ook persoonlijk: wat is er op tegen om deelnemers die de zelfde actuele gebeurtenissen door gaan bij elkaar te brengen? Dit kan bijvoorbeeld via een forum, een besloten Facebook Groep, skype sessies of face to face. Deel de relevante informatie en laat de deelnemers het er ook vooral met elkaar over hebben. Dan krijgen de deelnemers echt die informatie die ze nodig hebben. Pensioenfondsen kunnen hierbij prima faciliterend optreden en de informatie bottom-up teruggeven.

Verbetertip 16: Veel minder inhoud en veel meer relevant

Tot slot over minder informatie: kijk eens kritisch naar wat er op een UPO staat en welke informatie nu echt noodzakelijk is . Vraag vooral ook eens aan de deelnemer wat hij/zij wil weten en lever een bijsluiter bij de UPO waar de voor uw deelnemers (niet voor u zelf!) relevante kerninformatie op staat. 

Tot slot nog even over relevantie. Bij communicatie gaat het vooral om communiceren wat nodig is (relevant) en op het moment dat het nodig is (tijdig) en met name wanneer er direct een actie op genomen moet worden. DAN is communicatie effectief. Een website waar alles staat is voor velen niet relevant en faalt daarom. Het gaat om het filteren van die informatie en het “gedoseerd toedienen ervan”. Ook hier kan nieuwe technologie - zoals apps or direct messaging - een perfecte aanvulling zijn op bestaande (en soms verplichte) middelen. Al was het alleen maar om deelnemers naar die informatie te bewegen. Op dit onderwerp komen we vermoedelijk nog bij u op terug!

In de volgende column richten we ons op meer eigen keuze van de pensioenfondsdeelnemers als het gaat om inleg in het pensioen. Wilt u in de tussentijd met iemand van Mercer spreken over de communicatie richting uw deelnemers en het doen van onderzoek naar het belang van uw deelnemers? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier.

 Contact met onze adviseur
Laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
*Verplicht veld
Voornaam is verplicht
Achternaam is verplicht
Uw rol is verplicht
Organisatie is verplicht
Industrie is verplicht
E-mail is verplicht E-mail is ongeldig
Phone number is required
Bedrijfsnaam is verplicht
Land is verplicht
Maximaal 250 karakters

Ik wil graag meer informatie over de producten, diensten en aanbiedingen van Mercer ontvangen. Ik begrijp dat ik op elk moment kan uitschrijven.

Door te klikken op Verzenden, gaat u akkoord met het gebruik van uw persoonlijke gegevens volgens de Mercer Privacy Statement. Uw persoonlijke informatie kan worden overgedragen voor verwerking buiten het land van uw verblijf, waar de normen voor de bescherming van gegevens verschillend kan zijn.

Foutmelding. Check alstublieft alle velden, en probeer nogmaals..

Hartelijk dank voor het invullen van dit formulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.