Nederlander krijgt liever schouderklopje dan auto van de zaak

Nederlander krijgt liever schouderklopje dan auto van de zaak

• 14 augustus 2017

Klik hier voor het onderzoeksrapport.

Amstelveen, 14 augustus 2017 – Nederlandse medewerkers ontvangen liever een schouderklopje van hun baas (38%) dan een auto van de zaak (11%) als het gaat om beloningen. Toch staat een goed basissalaris met stip bovenaan als meest belangrijke beloning voor de medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Mercer.

In het onderzoek werd de deelnemers ook gevraagd hoe hun ideale functie eruit ziet. Zo vindt meer dan de helft (54%) het belangrijk om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding (43%) of intern te rouleren naar een andere afdeling (22%). Bartjan Willenborg, Marketing Leader bij Mercer: ‘Werkgevers staan dagelijks voor de uitdaging om het juiste talent te vinden, maar ook om ze te behouden. Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers vooral veel behoefte hebben aan keuzevrijheid, variërend van het aantal verantwoordelijkheden binnen hun functie tot hoe ze beloond worden. Luister als werkgever niet alleen naar deze ideeën, maar durf die ook om te zetten in concrete acties. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat je werknemers aan je bindt.’

Wat wil de Nederlandse werknemer nou echt?

Werkervaring opdoen buiten de organisatie (10%), meekijken bij andere organisaties (10%) of in het buitenland werken (9%) blijken niet erg populair onder de Nederlandse werknemer als het gaat om hun loopbaanontwikkeling. Toch wil dit niet zeggen dat werkgevers dit niet moeten aanbieden. ‘Waar iemand behoefte aan heeft in zijn werk hangt onder andere af van de branche of de grootte van de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Maar ook leeftijd is een bepalende factor’, geeft Willenborg aan. Zo blijkt uit het onderzoek dat 37% van de 18- tot 30-jarigen behoefte heeft aan een goede reiskostenvergoeding, terwijl maar een kwart van de 46- tot 65-jarigen dat belangrijk vindt. Zij hebben liever een premievrije pensioenregeling (33%). ‘Ga met je medewerkers in gesprek en kom erachter waar de behoeften van jouw medewerkers liggen. Stem dit af per medewerker. Zo gaan ze elke dag met plezier naar hun werk en voorkom je dat medewerkers uitvallen of vertrekken naar de concurrent,’ aldus Willenborg.

Welke faciliteiten vinden medewerkers belangrijk?

Top 5 belangrijkste beloningen op het werk:

1.  Een goed basissalaris

2.  Regelmatig een schouderklopje/compliment krijgen

3.  Goede reiskostenvergoeding

4.  Vrijheid in samenstelling arbeidsvoorwaardenpakket

5.  Goed bonusbeleid in aanvulling op mijn basissalaris

Het onderzoek is uitgevoerd onder 821 werkende Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar, werkzaam bij bedrijven met minstens 50 medewerkers. De medewerkers is gevraagd naar wat ze belangrijk vinden bij de thema’s: pensioen, gezondheid en loopbaan & carrière. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Novio Research.

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Health, Wealth en Career. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 43 landen. Mercer is onderdeel van Marsh & McLennan Companies (MMC), waar ook Marsh en Oliver Wyman deel van uit maken. Kijk voor meer informatie op www.mercer.nl. Volg ons ook op Twitter en LinkedIn