Mercer l Quality of Living 2018

Mercer Quality of Living 2018

MERCER QUALITY OF LIVING 2018: Wenen nog altijd meest leefbare stad ter wereld, Amsterdam wederom op 12e plaats

• 20 maart 2018
  • Wenen voor negende jaar op rij ‘s werelds meest leefbare stad
  • Opkomende steden verhogen levensstandaard om talent aan te trekken
  • Honolulu schoonste stad ter wereld

Amstelveen, 20 maart 2018 – Ook in de twintigste editie van de jaarlijkse ‘Quality of Living survey’, van adviesbureau Mercer, siert Wenen de eerste plek op de wereldranglijst van meest leefbare steden. Het onderzoek wijst uit dat ondanks de economische en politieke beweeglijkheid in Europa, mede veroorzaakt door onzekerheid rond de Brexit, Europese steden nog altijd ‘s werelds beste leefbaarheid hebben en hiermee aantrekkelijke bestemmingen zijn voor expats.

Al 9 jaar koploper

Wenen staat voor het negende jaar op rij op de eerste plek, gevolg door Zürich, Auckland en München op een respectievelijk tweede en gedeelde derde plek. Vancouver maakt de top 5 af en is daarmee de hoogst scorende stad van Noord Amerika. De reden dat Wenen het zo goed doet is omdat het zowel haar inwoners als expats een goede veiligheid, georganiseerd openbaar vervoer en diversiteit van culturele en recreatieve faciliteiten biedt.

10 meest leefbare steden ter wereld

2017 2018 Stad Land

Wenen

Oostenrijk

Zürich

Auckland

Nieuw Zeeland

München

Vancouver

Canada

Düsseldorf

Frankfurt

Genève

Kopenhagen

Denemarken

Basel

Sydney

Australië

Nederland wederom op 12e plaats

Amsterdam heeft haar 12e plek van meest leefbare plaats ter wereld weten vast te houden. De hoofdstad scoort zoals altijd goed op factoren als onderwijs, economisch klimaat en de sociaal-culturele omgeving. De meeste winst is te behalen op het gebied van verkeersopstoppingen.

Opkomende markten

Ondanks economische en politieke onrust halen steden in opkomende markten de populaire steden in. Dit komt doordat ze decennia lang aanhoudend geïnvesteerd hebben in infrastructuur en recreatie- en huisvestingvoorzieningen om zo talent en multinationale ondernemingen aan te trekken. Zo sprong München naar de derde positie, omdat de stad zich heeft ingespannen om talent en bedrijven aan te trekken door continu te investeren in hoogtechnologische infrastructuur en culturele voorzieningen te promoten. Als gevolg van de terroristische aanslag in Stockholm (23) daalt de stad  drie plaatsen, terwijl Oslo (25) en Lissabon (38) hun ranglijst met respectievelijk zes en vijf plaatsen verhogen.

Talent aantrekken en behouden grootste uitdaging

“Door toenemende globalisering en een veranderende demografische workforce wordt het aantrekken en behouden van talent, de komende vijf jaar een van de grootste uitdagingen voor bedrijven”, zegt Sabine Rock-Speelman, Senior Mobility Consultant bij Mercer Nederland. "Personeelsbestanden worden diverser en medewerkers zijn steeds mobieler en digitaler ingesteld. Daarnaast hebben medewerkers sterk uiteenlopende verwachtingen en ambities ten aanzien van hun carrière, levensstijl en uiteindelijk waar en hoe ze willen werken. Organisaties moeten hier in hun waarde proposities rekening mee houden, zowel voor hun lokale medewerkers als voor de medewerkers die zij uitzenden.

"Hoe succesvol een internationale opdracht is, hangt af van het welzijn van de expat op zowel professioneel als persoonlijk gebied, maar is ook afhankelijk van het welzijn van hun gezin", zegt Rock-Speelman. Bedrijven die expats naar het buitenland uitzenden, moeten een volledig beeld hebben van lokale omstandigheden om hun werknemers op passende wijze te compenseren voor een eventuele daling van de levensstandaard," voegt mevrouw Rock-Speelman toe.

Schoonste steden

Daarnaast biedt Mercer dit jaar een losstaande ranking op het gebied van stadshygiëne, waarbij wordt getoetst op: afvalverwerking, infrastructuur van de riolering, het level van besmettelijke ziekten, luchtvervuiling, de beschikbaarheid van water en diens kwaliteit. Al deze factoren zijn sterk afhankelijk van de populariteit van een stad onder zowel talent als ondernemingen. De Scandinavische landen scoren goed met Helsinki op de tweede plaats en Kopenhagen, Oslo en Stockholm op een gedeelde achtste plaats. Honolulu staat op de eerste plek in deze ranking, Dhaka en Port au Prince staan onderaan de lijst, Amsterdam staat op de 23e plek.

Over de Mercer Worldwide Quality of Living Survey

De Mercer Worldwide Quality of Living Survey is een jaarlijks onderzoek naar de wereldwijde leefbaarheid van steden. De data werd tussen september en november 2017 geanalyseerd en regelmatig geüpdatet om veranderende politieke, economische en milieu omstandigheden te accommoderen. Het onderzoek beslaat in totaal 450 steden en helpt overheden en grote bedrijven om werknemers op internationale opdrachten te plaatsen. De uitkomsten worden gebruikt door werkgevers (om werknemers te compenseren) en overheden (om verbeterbeleid op te baseren).

Elke stad wordt beoordeeld op 39 criteria, van politieke, sociale en economische factoren tot zaken die te maken hebben met medicijnen, gezondheid, onderwijs, ontspanning, huisvesting en bereikbaarheid. Hiermee krijgen de steden een objectieve score, zodat ze kunnen worden vergeleken.

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Health, Wealth en Career. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 22.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 43 landen. Mercer is onderdeel van Marsh & McLennan Companies (MMC), waar ook Marsh en Oliver Wyman deel van uit maken. Kijk voor meer informatie op www.mercer.nl. Volg ons ook op Twitter en LinkedIn