Global Pension Index 2019: Nederland heeft nog altijd beste pensioenstelsel

Mercer | Global Pension Index 2019: Nederland heeft nog altijd beste pensioenstelsel

Global Pension Index 2019: Nederland heeft nog altijd beste pensioenstelsel

• 21. Oktober 2019
  • Netherlands, Amstelveen
Het Nederlandse pensioenstelsel staat dit jaar weer op nummer 1, ondanks de dreigende pensioenkortingen. Dat blijkt uit Global Pension Index 2019 die elk jaar door adviesbureau Mercer wordt uitgebracht. Nederland wordt net als vorig jaar op de voet gevolgd door Denemarken. Nieuwkomer in de top 3 is Australië, die stuivertje heeft gewisseld met Finland dat vorige jaar nog op de derde plaats stond.

In de Global Pension Index worden pensioenstelsels van 37 landen getoetst op toereikendheid, duurzaamheid en integriteit. In 2019 zijn er drie nieuwe landen aan de index toegevoegd: de Filipijnen, Thailand en Turkije. Hierdoor dekt het onderzoek nu bijna twee derde (63%) van de wereldbevolking. Alleen Nederland en Denemarken krijgen met hun pensioenstelsel de A-status. Marc Heemskerk, pensioen expert bij Mercer Nederland: ‘Er is het afgelopen jaar veel te doen om het pensioenstelsel in Nederland. Zeker nu het nieuwe akkoord er is en de nieuwe pensioenwet er aan zit te komen. We zijn met elkaar kritisch, en dat is ook goed want alleen dan kun je de kwaliteit blijven borgen. Maar soms is het goed om door dit soort onderzoeken je zegeningen te koesteren en te beseffen dat we het wereldwijd gezien erg goed voor elkaar hebben.’

Nederland groeit ten opzichten van vorig jaar
Nederland scoort op toereikendheid 78.5 van de 100 punten, duurzaamheid 78.3 en voor integriteit  maar liefst 88.9. Voor alle categorieën betekent die uitslag een plek in de top 3. De overall score van Nederland is 81.0 punten, 0.7 hoger in vergelijking met vorig jaar. Volgens het onderzoek kan Nederland nog hoger scoren door het reduceren van schulden bij huishoudens en het verhogen van de arbeidsparticipatie onder ouderen naarmate de levensverwachting stijgt. ‘De hoge huishoudelijke schulden van Nederland zijn opvallend, net als in Denemarken overigens. Goed gevulde pensioenpotten brengen klaarblijkelijk meer vertrouwen om schulden aan te gaan, waarvan hypotheekschuld verreweg de grootste schuld is.’ aldus Heemskerk.

Kleine verschuiving in top 10, geen nieuwkomers
De top tien beste pensioensstelsels ter wereld ziet er, op een paar kleine verschuivingen na, hetzelfde uit als vorig jaar. Er is dan ook geen sprake van nieuwkomers. Wel zien we dat onderaan de top tien wat landen van plek zijn gewisseld. Zo stijgt Nieuw-Zeeland een plek van positie 9 naar 8, schuift ook Canada een plek naar boven van plaats 10 naar 9 en daalt Chili van plek acht naar de positie van hekkensluiter van de top 10. Heemskerk: ‘Wat opvalt is dat de score van de VS en Mexico op het gebied van houdbaarheid is gestegen als gevolg van de dalende levensverwachting in deze landen. Dit  heeft een positief financieel effect op de index, maar voor de populatie is het uiteraard minder positief.’

Wereldwijde resultaten 2019

Over de Global Pension Index

De Global Pension Index vergelijkt sinds 2009 de kwaliteit van pensioenstelsels van landen wereldwijd. De Global Pension Index is gebaseerd op drie basiselementen: toereikendheid, duurzaamheid en integriteit. Daarnaast worden meer dan 40 factoren geanalyseerd die bij zouden dragen aan een ideaal pensioenstelsel, ondergebracht onder de drie basiselementen. In het onderzoek worden volledige pensioenstelsels onder de loep genomen, waaronder door de overheid gefinancierde en zelf gespaarde pensioenen, economische groei, overheidsschulden, maar ook eigen spaargeld en woningbezit van deelnemers.

Mercer levert advies en technologiegedreven oplossingen die organisaties helpen om te voldoen aan de Health-, Wealth- en Career-behoeften van een veranderende beroepsbevolking. Mercer’s meer dan 25.000 medewerkers zijn gevestigd in 44 landen en het bedrijf is actief in meer dan 130 landen. Mercer is onderdeel van Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), 's werelds grootste professionele dienstverlener op het gebied van risico's, strategie en mensen met 76.000 collega's en een jaarlijkse omzet van bijna 17 miljard dollar. Via haar marktleidende activiteiten, waaronder Marsh, Guy Carpenter en Oliver Wyman, helpt Marsh & McLennan haar klanten om wegwijs te worden in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving. Ga naar www.mercer.com voor meer informatie en/of volg Mercer op Twitter en LinkedIn.