Amsterdam schiet 20 plaatsen omhoog in wereldranglijst duurste steden

En bekleedt daarmee plek 44

Amstelveen, 22 juni 2021 – Na twee jaar op rij te zijn gedaald, is Amsterdam dit jaar maar liefst 20 plaatsen gestegen op de wereldranglijst van duurste steden om in te leven. Daarmee staat het op de 44ste plek. Dat blijkt uit de 27ste editie van het Cost of Living onderzoek van adviesbureau Mercer.

De eerste plek in het klassement is voor de Turkmeense hoofdstad Asjchabad, dat Hong Kong voor het eerst in drie jaar tijd van de troon stoot. Zwitserland blijft Europees aanvoerder in de top 10 van de wereldranglijst. Naast Zürich op plaats 5, behoren Genève (#8) en Bern (#10) tot de duurste steden ter wereld voor expats om te leven. Een opvallende nieuwkomer in de top 10 is Beiroet. De Libanese hoofdstad bestormt vanaf de 45ste plek de derde positie. Zowel COVID-19 als de explosie in de haven van Beiroet vorig jaar brachten het land in een economische depressie, wat deze stijging verklaart. De goedkoopste stad is Bisjkek, de hoofdstad van Kirgizië.

Amsterdam scoort na 5 jaar weer hoger dan 50

Het is al even geleden dat onze hoofdstad relatief hoog in Mercer’s ranking scoorde. De laatste keer was namelijk in 2015; toen eindigde Amsterdam op de 39ste plek. Ellen van Arenthals, Senior Consultant Global Mobility bij Mercer Nederland: ‘De sprong van Amsterdam op de ranglijst wordt voornamelijk veroorzaakt door de waardestijging van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Tussen maart 2020 en maart 2021 won de euro namelijk 10,79% in vergelijking met de dollar. Daarbij speelt het rangschikkingsmechanisme een rol; andere steden in de ranking die stijgen of dalen. Zo waren de prijsstijgingen in Amsterdam minder groot dan in New York. Dat heeft bijgedragen aan een minder snelle stijging van Amsterdam op de ranglijst.’

Meerdere Europese steden stijgen in de ranking

Onze hoofdstad is niet de enige Europese stad die stijgt in de lijst met duurste steden ter wereld om te leven. Zo klom Parijs (Frankrijk) van de 50ste naar de 33ste plek, steeg Milaan (Italië) elf plaatsen naar de 36ste positie, sprong Wenen (Oostenrijk) van de 54ste naar de 37ste plek en ging Dublin (Ierland) zeven plaatsen omhoog naar #39. En daar blijft het niet bij. Ook München (Duitsland), Brussel (België), Frankfurt (Duitsland), Oslo (Noorwegen) en Helsinki (Finland) schoten omhoog. Deze steden stegen ieder minimaal 18 plaatsen in de wereldranglijst. De grootste Europese stijger is Stockholm (Zweden). De Zweedse hoofdstad klom maar liefst 61 plaatsen omhoog en staat daarmee op de 72ste plaats van het klassement.

Ook de stijgingen van deze Europese steden worden vooral veroorzaakt door de positie van de lokale valuta’s, die wat zijn versterkt ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Van Arenthals over de gevolgen van de bewegingen in de ranking: ‘De gegevens van de ranking helpen werkgevers bij het bepalen van hun mobiliteitsstrategie. Zoals de manier waarop het arbeidsvoorwaardenpakket is samengesteld wanneer personeel (tijdelijk) in het buiteland werkt. De coronacrisis heeft veranderingen in de wereldwijde mobiliteit van werknemers versneld. Met als gevolg dat organisaties van over de hele wereld hun mobiliteitsstrategie moeten aanpassen. Voor werkgevers met een internationale werknemerspopulatie adviseren wij daarom dat ze met regelmaat onderzoeken wat de precieze impact is van die fluctuaties op de arbeidsvoorwaarden van hun werknemers.’

Amsterdam duurder dan Chicago

De andere kant van de valutamedaille is dat veel steden in de Verenigde Staten juist een aantal plaatsen hebben ingeleverd. New York blijft de duurste Amerikaanse stad om te leven, maar heeft de top 10 verlaten en keldert acht plaatsen naar de 14e positie. Ook Los Angeles (#20), San Francisco (#25), Honolulu (#43) en Chicago (#45) daalden in de ranking. Ondanks dat de inflatie van goederen en diensten in de Verenigde Staten steeg, is de neerwaartse spiraal vooral te wijten aan de valutaschommelingen tussen maart 2020 en maart 2021.

Mercer’s algemeen erkende enquête is een van 's werelds meest uitgebreide vragenlijst en is ontworpen om multinationale bedrijven en overheden te helpen bij het bepalen van beloningsstrategieën voor hun buitenlandse werknemers. New York City wordt gebruikt als basis voor alle vergelijkingen en valutaschommelingen. Ze worden gemeten ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Het onderzoek omvat meer dan 400 steden over de hele wereld; de rangschikking van dit jaar omvat 209 steden over vijf continenten en meet de vergelijkende kosten van meer dan 200 punten in elke plaats, met inbegrip van huisvesting, vervoer, voedsel, kleding, huishoudengoederen en vermaak.

Mercer gelooft in een positieve toekomst waarin we een nieuwe invulling geven aan de wereld van werken, het hervormen van pensioen- en beleggingsresultaten en het bevorderen van (financiële) gezondheid en welzijn. Mercer’s meer dan 25.000 medewerkers zijn gevestigd in 44 landen en het bedrijf is actief in meer dan 130 landen. Mercer is onderdeel van Marsh McLennan (NYSE: MMC), 's werelds grootste professionele dienstverlener op het gebied van risico's, strategie en mensen met 76.000 collega's en een jaarlijkse omzet van meer dan 17 miljard dollar. Via haar marktleidende activiteiten, waaronder Marsh, Guy Carpenter en Oliver Wyman, helpt Marsh McLennan haar klanten om wegwijs te worden in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving. Ga naar www.mercer.com voor meer informatie en/of volg Mercer op Twitter en LinkedIn

Noot voor redactie, niet voor publicatie
De cijfers voor Mercer’s kosten van levensonderhoud en de vergelijking van de kosten van huurwoningen zijn afgeleid van een enquête die in maart 2021 is uitgevoerd. De toenmalige wisselkoersen en Mercer’s internationale goederen- en dienstenpakket uit de enquête naar de kosten van levensonderhoud zijn als basismetingen gebruikt. Overheden en grote bedrijven gebruiken de gegevens van dit onderzoek om de koopkracht van hun werknemers bij overplaatsing naar het buitenland te beschermen; gegevens over de kosten van huurwoningen worden gebruikt om de huisvestingsvergoedingen voor lokale emigranten te beoordelen. De keuze van de onderzochte steden is gebaseerd op de vraag naar gegevens.

Meer informatie?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Daniëlle Vreeken van LVB via telefoonnummer 06-86899414 of  e-mail: d.vreeken@lvb.nl