Nederland | 2016 Cost of Living Survey

Amsterdam net buiten top 10 duurste Europese steden

• 22 juni 2016

Amsterdam stijgt iets op de lijst van duurste wereldsteden, namelijk van de 69e naar de 64e plaats. Van alle Europese steden bezet de hoofdstad een gedeelde 12e plaats. Het Angolese Luanda staat voor het eerst in jaren niet op 1: het heeft zijn plaats afgestaan aan Hong Kong. Dat blijkt uit het 22e Cost of Living onderzoek van HR-dienstverlener Mercer.

Het jaarlijkse Cost of Living vergelijkt de lokale prijzen van meer dan 200 goederen en diensten, zoals woonkosten, vervoer, voeding, kleding, huishoudelijke goederen en entertainment. Daarbij wordt gekeken naar alledaagse zaken zoals de prijs van een liter halfvolle melk of een bioscoopkaartje, maar ook naar huurprijzen en  de prijs van veiligheid. Multinationals en overheden gebruiken de informatie uit het onderzoek om hun beloningsbeleid en arbeidsvoorwaarden vast te stellen.

Zwitserland veruit koploper in Europa

Binnen Europa moeten werkgevers vooral in de buidel tasten als ze mensen willen plaatsen in Zwitserland. Ellen van Arenthals, Mobility Consultant Benelux bij Mercer: ‘De 3 duurste steden van Europa zijn Zürich, Geneve en Bern. Zürich en Geneve zitten zelfs in de top 10 van de wereld. Overigens zijn de Zwitserse steden wel iets gezakt doordat het onderzoek wordt gemeten in dollars, en de Zwitserse Frank iets is verzwakt. Andere Europese steden bleven relatief stabiel. Ook dat heeft een valuta-oorzaak: de Euro en de Dollar zijn ten opzichte van elkaar weinig veranderd.’ Het opkrabbelen van Amsterdam valt in het niet bij de daling van 30 plaatsen in 2015. In internationaal opzicht is Amsterdam vooral goedkoop op het gebied van dagelijkse boodschappen. Daar staat tegenover dat de prijzen van vervoer, zoals de kosten van een auto, aan de hoge kant zijn.

Amerikaanse steden stijgen

Door de sterke dollar en de daling van veel andere steden zijn Amerikaanse steden licht gestegen. New York steeg met 5 plaatsen naar nummer 11. Ook San Francisco (steeg 11 plaatsen naar 26) en Los Angeles (steeg 9 plaatsen naar 27) lieten een stijgende lijn zien.

Hong Kong duurste in Azië en de wereld

Dit jaar is het voor het eerst dat Hong Kong de wereldranglijst aanvoert. Singapore staat net als vorig jaar op 4. Shanghai (7) en Beijing (10) volgen. Afrikaanse steden staan hoog in de wereldwijde top 10. Luanda (Angola, 2) is daarbij de duurste, gevolgd door Kinshasa (6) en N’Djhamena (9, Tsjaad). In het Midden Oosten zijn de duurste steden Tel Aviv (19), Dubai (21) en Abu Dhabi (25). In Latijns Amerika is Buenos Aires (41) de duurste stad, ook al daalde de stad met 22 plaatsen ten opzichte van 2015. San Juan (67, Puerto Rico) staat op de tweede plaats.

Expats worden belangrijker, maar ook minder riant beloond

Voor werkgevers worden expats steeds belangrijker. Dat komt doordat het voor grote bedrijven lastiger wordt om lokaal het personeel te vinden dat ze nodig hebben om internationaal te kunnen concurreren. Van Arenthals: ‘Nieuwe technologie kan daar niet tegenop. Dus zien we dat expats een belangrijker onderdeel worden van de bedrijfsstrategie van multinationals. Dat gezegd hebbende zien we ook dat er fanatieker wordt gekeken naar het kostenaspect van het expat-bestaan. In de salariëring van veel expats zie je terug dat de economische groei veelal achterblijft en dat markten volatiel zijn. Ze doen hun uiterste best om de data uit verschillende landen naast elkaar te leggen om ervoor te zorgen dat ze expats niet te weinig, maar zeker ook niet te veel betalen.’

De top 10 van de duurste en goedkoopste steden ter wereld ziet er als volgt uit

207 207 Bishkek Kirgizië
208 200 Kaapstad Zuid-Afrika
209 206 Windhoek Namibië

Mercer is een vooraanstaande mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer bieden de klant ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen. Mercer heeft meer dan 20.000 mensen in dienst, verspreid over ruim 40 landen en opereert in meer dan 130 landen. De onderneming is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), een wereldwijde professionele dienstverlener die klanten advies en oplossingen biedt op het gebied van risico's, strategie en mensen. Marsh & McLennan Companies heeft wereldwijd 57.000 medewerkers en een omzet van ruim $ 13 miljard. Tevens is zij het moederbedrijf van Marsh, een wereldleider in assurantiën en risicobeheer; Guy Carpenter, een wereldwijde leider in het leveren van risicomanagement en herverzekeringstussenpersoon diensten, en Oliver Wyman, een wereldwijde leider in management consulting.